5+1 tipů, jak využívat při studiu AI
Umělá inteligence je teď všude, takže ani tady vás neušetřím. Pět tipů a jeden bonus, jak při studiu používám AI i s konkrétními prompty, které by se vám třeba mohly také hodit.
Zjistil jsem, že se mi opakují situace, ve kterých se mi hodí využívat pomoc AI. A tak jsem si postupně dal dohromady sadu promptů – tedy zadání pro umělou inteligenci – ty vždycky jen zkopíruji, lehce upravím a během chvilky mám opakující se činnost hotovou.
Sdílím tu svých pět nejčastěji používaných promptů, třeba se vám některý z nich bude hodit. Můžete si je upravit pro svoje potřeby, anebo se jimi třeba jen inspirovat do oblastí, ve kterých vám může AI usnadnit život.
TL;DR
V textu sdílím prompty, pomocí kterých využívám AI
1. na pomoc s učením se cizích jazyků;
2. pro vylepšování stylu (anglického) odborného textu;
3. jako asistenta s byrokracií – granty, dotace, zákony…;
4. jako asistent nad vlastními poznámkami;
5. na formátování citací
A jako bonus: simulování myšlení žáka.
V minulém týdnu jsme na doktorandském semináři diskutovali nad textem,1 který přemýšlí o různých úrovních používání AI při studiu na vysokých školách. Pro zájemce na něj odkazuji a sdílím z něj jednotlivé úrovně, se kterými autoři pracují.
V následujících tipech se můžete zamýšlet nad tím, na jakých úrovních práce s AI se pohybuji.
Tip #1: pomoc s učením se cizích jazyků
Už pár let se učím španělsky. Ještě nedávno jsem k tomu používal Duolingo, kde jsem dlouhou dobu měl nějakým omylem zdarma verzi pro platící. Jenže v Duolingu nedávno něco opravili a mně začaly skákat reklamy. To – a mé pochybnosti nakolik se pomocí Duolinga ještě posouvám – urychlilo konec mého dlouhého streaku.
Protože je mým cílem v současnosti hlavně být schopen číst akademické texty, zaměřil jsem se na ně. A nechávám AI, aby mi to usnadnila – konkrétně na to používám Gemini od Google, do kterého lze nakopírovat suverénně nejdelší text. Prompt má tři části:
Vložím do něj všechna slovíčka z aplikace Anki, která se už učím nebo umím, aby mi je už AI z textu nevytahovala.
Dám AI instrukce, jaká chci z textu vytáhnout slova a jak má vypadat výstup.
Překopíruji celý španělský text a nechám AI chroupat.
Ve výsledku mi vyplivne všechna důležitá neznámá slova z textu, navíc s kontextem, který mi hodně pomáhá při učení. Nedávno jsem stejným stylem začal číst i španělskou Bibli – funguje to úplně stejně.
Moje úroveň španělštiny je mezi A2 a B1. Níže je slovní zásoba, kterou se aktuálně učím pomocí Anki:
```
<PASTE ANKI>
```
Níže je španělský text, který si chci přečíst. Prosím, analyzuj ho a vyextrahuj **pouze nejdůležitější slovní zásobu**, kterou pravděpodobně **ještě neznám**, na základě seznamu výše. Zaměř se na slova a fráze, které jsou **klíčové pro pochopení hlavního sdělení textu**.
Ignoruj:
- Jakoukoliv slovní zásobu, která je už v mém Anki seznamu.
- Slova, která jsou podobná angličtině nebo češtině, nebo průhledné akademické termíny (např. _epistemología_, _lingüística_, _testimonios_).
Omez výstup na **maximálně 100 položek slovní zásoby**.
Výstup dej ve formátu CSV, jedna položka na řádek. Každý řádek by měl obsahovat:
- španělské slovo nebo frázi
- její český překlad
- krátkou, přirozenou větu ve španělštině, kde je dané slovo použito
Formát výstupu v CSV:
```csv
"španělské slovo nebo fráze", "český překlad", "příkladová věta ve španělštině"
```
Udržuj slovní zásobu na úrovni odpovídající mým znalostem — zahrň mírně náročná slova na podporu učení, ale vyhýbej se příliš pokročilým výrazům, pokud nejsou nezbytné pro pochopení textu.
=== ZAČÁTEK TEXTU ===
...
=== KONEC TEXTU ===
Zkoušel jsem si s AI i španělsky povídat a mít z ní jazykového tutora, ale nějak jsem od toho upustil. Sice se mi doma smějí, že si s AI povídám úplně nejvíc, ale asi mi v tom scházela určitá přirozenost. Pro zajímavost ale prompt pro vytvoření jazykového tutora sdílím také:
Jsi vysoce kvalifikovaný španělsky mluvící jazykový lektor a konverzační partner, určený k tomu, abys mi pomohl zlepšit moje dovednosti ve španělštině. Moje současná úroveň je přibližně B1 a připravuji se na doktorské studijní pobyt v Murcii ve Španělsku, zaměřený na historické myšlení (na základě teorií Petera Seixase) a didaktiku vzdělávání. Tvým úkolem je pomoci mi stát se plynulejším, sebevědomějším a přesnějším v tom, jak se ve španělštině vyjadřuji.
Zde jsou klíčové požadavky na to, jak bych chtěl, abys se mnou pracoval:
1. **Rozvíjej mé vyjadřovací schopnosti:** Povzbuzuj mě, abych mluvil co nejvíce, a pomáhej mi přeformulovávat nebo rozvíjet mé odpovědi. Opravuj mé chyby v gramatice, slovní zásobě nebo stavbě vět jemně a vysvětli, proč jsou opravy potřeba.
2. **Systematicky buduj slovní zásobu:** Seznamuj mě s novými slovy a frázemi souvisejícími s mými osobními a akademickými zájmy (např. vzdělávání, historie, didaktika, metodologie výuky). Přirozeně je používej v konverzaci a vyzvi mě, abych je také používal.
3. **Prozkoumávej různorodá témata:** Navrhuj rozmanitá témata k rozhovoru (každodenní život, cestování, kultura, vzdělávání, akademický výzkum atd.) a veď diskuze pomocí promyšlených, otevřených otázek, které podněcují hlubší odpovědi.
4. **Buď proaktivní a poutavý:** Přijímej iniciativu v rozhovoru, pokládej doplňující otázky a simuluj reálné situace (např. prezentace, diskuze o mém výzkumu, objednávání v restauraci).
5. **Přizpůsobuj interakce mým cílům:** Zaměř se na profesionální, akademickou a každodenní španělštinu relevantní pro mé cíle života a studia ve Španělsku. Příležitostně začleňuj akademické výrazy a simuluj akademické diskuse.
6. **Struktura a zpětná vazba:** Na konci každého setkání poskytni strukturovanou a konstruktivní zpětnou vazbu, shrň hlavní chyby, novou slovní zásobu nebo výrazy, které jsme probírali, a navrhni oblasti, na které bych se měl zaměřit.
Jakmile budeš připraven, začni tím, že mi položíš otevřenou otázku ve španělštině, abychom rozproudili konverzaci. Například se mě můžeš zeptat na můj akademický výzkum, na moje očekávání ohledně života v Murcii nebo na moji oblíbenou historickou událost.
Protože si rád memoruji slovíčka a pomáhá mi to udržet si je v hlavě, vždy na konci konverzace jsem ještě použil tento prompt, pomocí kterého jsem si vytáhl důležitá slovíčka z rozhovoru s AI, abych si je mohl snadno vložit pro opakování do Anki:
Na základě naší nedávné konverzace vytvoř seznam 15 krátkých frází, kolokací, důležitých slov nebo gramatických struktur ve španělštině, u kterých jsem se buď ptal na význam, použil je nesprávně, nebo je špatně formuloval. U všech podstatných jmen uveď správný určitý člen (el/la/los/las), abych se zároveň učil rod spolu se slovní zásobou. Zaměř se na jazyk, který je relevantní pro můj doktorský studijní pobyt v Murcii ve Španělsku, historické myšlení, vzdělávání a didaktiku. Výstup naformátuj jako CSV text se dvěma sloupci: španělská fráze nebo struktura a její správný český překlad.
Tip #2: vylepšování stylu odborného textu
Má angličtina bohužel zatím není na úrovni, kdy bych vyfikl čitelný akademický text. Jednak mne často nenapadají ta správné výrazy, jako třeba due to, in regard to a podobně, to co napíšu je kostrbaté, nepřirozené a přes oponenty by neprošla.
Kdyby tu nebyla AI, asi by se korekturou potil někdo z blízkého okolí, kdo třeba angličtinu vystudoval. Díky AI je bez práce.
I am writing my academic paper and need your assistance to refine its clarity, tone, and logical coherence. Please help identify weak parts, logical inconsistencies, duplications, or sections that require clarification. I aim to adopt a restrained tone, avoiding claims of being ‘innovative’ or ‘unique,’ and I prefer British spelling (-ize). Keep the style simple, clear and easy to understand.
=== TEXT ===
...
Může vyvstat otázka, nakolik je takovéto používání AI v pořádku. Myslím, že u dalších promptů (konkrétně u čtyřky) se dostanu ještě víc na hranu. S používání AI jako korektora v současné době nemají velká vydavatelství akademických časopisů problém, v některých případech ani není potřeba uvádět, že AI dělala jazykové úpravy. Pokud si nejste jistí, doporučuji se podívat, jestli časopis, ve kterém chcete publikovat, nemá nějakou “AI Policy”, případně kontaktovat editora konkrétního časopisu.
Tip #3: asistent s granty, dotacemi, zákony
Tady vlastně nemám konkrétní prompt. Jen mi přijde užitečné popsat, jak částečně obejít neschopnost AI poskytovat zaručené a věrohodné informace. Už se to velmi zlepšilo, ale stále se nemůžete spolehnout, že když se AI zeptáte na něco faktografického, že si odpovědi nevymyslí.
Abyste se tomu vyhnuli, musíte jí předem dát informace, na základě kterých má odpovídat. Takže pokud chcete, aby vám například odpověděla na nějakou otázku ohledně toho, jak mají fungovat školy, je dobré jí předem dát školský zákon. Pokud vás zajímají informace pro podmínky určité dotace nebo grantu, opět jí musíte předem podstrčit jeho znění.
To bylo částečně limitované tím, že nejpoužívanější ChatGPT umožňoval vkládat přímo jen poměrně krátké texty. Ano, mohli jste nahrát celé soubory, ale s těmi pracoval trochu jinak – neodpovídal na základě nich jako celku, ale vyhledával v nich konkrétní informace, které se týkaly vašeho dotazu. To trochu rozepisuji v dalším tipu.
Tento limit byl odstraněn zveřejněním posledních verzí Gemini, do kterých můžete vložit fakt dlouhý text. Konkrétně jeden milion tokenů, což je několik dlouhých románů. Takže opravdu hodně.
Způsob práce je pak poměrně jednoduchý. V zásadě postupujete stylem dám ti k dispozici text toho a toho a pak tě poprosím o odpověď, odpovídej ale pouze na základě poskytnutých informací.
Tip #4: asistent nad poznámkami
Mám spoustu poznámek. Kdo to tu sleduje déle, ví to už od tohoto staršího článku:
Nebudu tady rozvádět, jak poznámky dělám a jak s nimi pracuji. Delší dobu jsem hledal, jak využít AI, aby mi s nimi pomohla pracovat. Původní záměr byl jít cestou, kdy nad nimi AI vyhledává pomocí tzv. vektorové databáze, najde obsahově nejrelevantnější poznámky mému dotazu a na základě nich mi odpoví.
To celkem funguje, ale je to dost komplexní přístup – musíte mít nějakou vektorovou databázi, do které průběžně poznámky ukládáte a aktualizujete. Některé poznámkové programy to asi budou mít brzo zabudované (možná už mají?), pro mne to ale zatím znamenalo něco takového si dělat sám.
Díky již zmiňované schopnosti Gemini pracovat s obrovskými vloženými texty jsem zkusil jiný přístup. Prostě do něj nakopíruji úplně všechny své poznámky, nebo alespoň jejich část, a je to.
Prompt je dost dlouhý a navíc napojený na skript, který mi všechny poznámky dává dohromady, tak tu na něj uvádím jen odkaz.
Tip #5: formátování citací
Často, když jsem někomu pomáhal s psaním bakalářky nebo diplomky, citace byly problém. Když člověk píše práci v LaTeXu, je to pohoda. Z pro mne nepochopitelných důvodů to dělají akorát matfyzáci. Ostatní skončí u Wordu a tam je udržování konzistentní bibliografie peklo. Trošku pomáhá třeba Zotero, ale já byl nedávno donucen ho používat a šťastný jsem z toho nebyl.
Pokud si chcete zjednodušit život, můžete na formátováni citací použít AI. Dávám příklad, jak to může vypadat – řeknete AI, jaký chcete dodržovat citační úzus, dáte jí příklad a pak nestrukturované informace o zdroji. Já to dělám třeba tak, že zkopíruju relevantní část stránky, kde jsou informace o mém zdroji.
Poskytnu ti informace o svém zdroji. Vygeneruj mi citaci ve formátu APA, která půjde jednoduše kopírovat do Wordu.
Příklad správně naformátované citace:
Domínguez-Castillo, J., Arias-Ferrer, L., Sánchez-Ibáñez, R., Egea-Vivancos, A., García-Crespo, F. J., & Miralles-Martínez, P. (2021). A competence-based test to assess historical thinking in secondary education: Design, application, and validation. Historical Encounters, 8(1), 30–45. https://doi.org/10.52289/hej8.103
Informace o zdroji:
...
Protože si snažím udržovat poznámky z literatury už při četbě a doplňovat k nim informace, abych je snadno mohl citovat, dělám to trošku jinak. Pro kontext odkazuji na svůj starší text, jak si vlastně dělám poznámky:
Protože mám poznámky ve formátu Markdown, potřebuji do něho dostat i informace o zdroji. Funguje to podobně – řeknu AI, jaký chci výsledný formát, dám jí příklad a pak zkopíruji nenaformátované informace o svém zdroji.
Please provide the following book/article reference formatted as YAML frontmatter with key names compatible with biblatex. Only include the essential information.
Example of properly formatted metadata:
```md
---
author: Domínguez-Castillo, J. and Arias-Ferrer, L. and Sánchez-Ibáñez, R. and Egea-Vivancos, A. and García-Crespo, F. J. and Miralles-Martínez, P.
year: 2021
title: "A competence-based test to assess historical thinking in secondary education: Design, application, and validation"
journal: Historical Encounters
volume: 8
number: 1
pages: 30-45
doi: 10.52289/hej8.103
---
```
=== DATA ===
...
BONUS: Simulace přemýšlení žáka
Před pár dny jsem narazil na čerstvou studii, která se zabývá tím, jestli by nešlo používat AI jako simulaci studenta, konkrétně v tzv. metodě think-aloud. Ta je v zásadě jednoduchá – necháte žáka řešit nějaký úkol a při tom ho požádáte, aby nahlas říkal, co se mu honí hlavou. Hodně zjednodušeně se tím dá ověřit, jestli při řešení využívá opravdu myšlenkové operace, které má. Protože z výsledné odpovědi to často nejde – rozlišit jestli odpověděl na základě myšlení, svých předchozích znalostí, nebo to třeba jen uhádl. Z myšlení nahlas ano.
S touto metodou je problém, že je časově a lidsky náročná – musíte sehnat žáky, nahrát si je, přepsat rozhovory, neztratit se ve zmatených myšlenkových pochodech… Navíc žáci nejsou schopni vyslovit vše – něco považují za nepodstatné, tak to zamlčí, něco vymyslí moc rychle a ani se to do myšlenek nedostane. Hlavní teze studie2, která vyšla před pár dny, je, že by mohlo být možné tyto problémy vyřešit pomocí AI – použít ji jako simulovaného studenta, který by nahlas přemýšlel nad zadaným úkolem.
Je to samozřejmě trochu složitější a nemůžete od AI bez dalších úprav čekat, že by přemýšlela jako žáci, nebo se tomu věrohodně přiblížila. Přece jen je to nějaký výpočetní model založený na statistice, ne náhodné myšlenkové pochody puberťáka. Ale i přesto si myslím, že může být zajímavé zkusit nahlédnout do toho, jak si představuje AI myšlení žáků nad různými úkoly. Nebo pomocí toho vyladit první nástřel nějakého zadání. Například takto:
Jsi 15letý žák s dyslexií, slabými znalostmi dějepisu a slabší schopností vyjadřování. Tvoje odpovědi musí být jednoduché, s chybami ve formulaci, pomalé, často váháš ("ehm", "já nevim", "asi"), mícháš fakta dohromady. Používej neúplné věty a časté nejistoty. Nedokazuj nic logicky, jen říkej, co tě napadne. Nikdy neodpovídej jako dospělý nebo jako chytrý žák.
Jsi 10letá žákyně. Hodně se učíš a dost si pamatuješ, ale moc si nevěříš ve vlastním přemýšlení. Bojíš se udělat chybu, takže často přemýšlíš opatrně, váháš, občas si něco tiše opakuješ nebo si nejsi jistá ("možná...", "já myslím, že...", "nevim jestli je to dobře..."). Přemýšlej nahlas nad řešením úkolu. Mluv jednoduše, dětsky, bez složité logiky. Nevysvětluj nic navíc, jen říkej, co tě napadá, jak to napadá. Odpovědi musí být spíš popis myšlenek než hotové řešení. Nebuď sebevědomá ani příliš jistá v tom, co říkáš.
Jsi 7letý žák s lehkou poruchou autistického spektra. Přemýšlíš nahlas nad řešením úkolu. Tvoje řeč je jednoduchá, někdy se zasekneš na detailech, někdy opakuješ slova nebo věty. Můžeš mluvit trochu roztěkaně nebo soustředěně na jednu věc. Používej krátké věty, občas nedokonči myšlenku, nebo přejdi na jinou bez vysvětlení. Nevysvětluj nic navíc, jen říkej to, co tě napadá, tak jak tě to napadá. Nehraj si na dospělého ani na chytrého žáka. Odpovědi musí působit dětsky, upřímně a trochu neorganizovaně.
Líbil se vám článek a chcete nás podpořit? Za předplatné se trochu stydím, protože nemám pocit, že bych mohl být tak užitečný a za ty peníze stát. Úplně největší radost mi udělá, když text budete sdílet dál:
Perkins, M., Furze, L., Roe, J., MacVaugh, J. (2024). The Artificial Intelligence Assessment Scale (AIAS): A Framework for Ethical Integration of Generative AI in Educational Assessment. Journal of University Teaching and Learning Practice, 21(6). https://doi.org/10.53761/q3azde36
Zheng, L., He, A., Qi, C., Zhang, H., & Gu, X. (2025). Cognitive echo: Enhancing think-aloud protocols with LLM-based simulated students. British Journal of Educational Technology. Advance online publication. https://doi.org/10.1111/bjet.13590